Joi, 19 decembrie 2013 13:05
Crearea de icoane pe sticlă este o tehnică milenară.
Icoana (din grecescul eikon, care înseamnă imagine) este esenţial legată
de liturghie şi rugăciune şi îndeamnă credinciosul către adorarea lui Dumnezeu
în formǎ sensibilă. Contemplând imaginea, credinciosul se află în prezenţa
Celui reprezentat în aceasta şi I se roagă.
Pentru membrii clubului care au participat
la acest eveniment, s-a facut o prezentare a etapelor picturii: prima fază
tehnică a pictării de icoane pe sticlă era desenarea contururilor cu o pensulă
fină. Se continua colorând părţile figurilor şi fondul; în anumite cazuri şi
pentru anumite regiuni se utiliza şi un strat subţire de foiţă de aur sau
argint.
La sfârşit, după dispunerea
unui strat de lac pe spatele icoanei pentru a fi apărată de umiditate, pictura
era înrămată şi protejată posterior de o placă, de obicei din brad.
În centrul icoanei
ortodoxe se găseşte întotdeauna o reprezentare a Domnului Iisus Hristos,
înfǎţişat mai ales prin Naşterea, Botezul, Cina cea de Taină, Răstignirea şi
Învierea Sa.
Subiectul cel mai des întâlnit în icoane este însă Maica Domnului,
mai ales Maica Domnului cu Pruncul şi Maica Îndurerată, împreunǎ cu icoanele
Bunei-Vestiri, a Încoronării şi a Adormirii Maicii Domnului. Sunt frecvente şi
icoanele Sfinţilor, fiecare dintre aceştia fiind chemat în ajutor în funcţie de
anumite necesitǎţi.
Astfel, de exemplu, este invocat Sfântul Ilie când este nevoie
de ploaie în perioadele de secetă sau de apărarea recoltelor în timpul
furtunilor, în timp ce pentru a fi ocrotit de ciumă ţăranul se închină
Sfântului Haralambie.
Omniprezenţi sunt Sfântul Gheorghe şi Sfântul Nicolae.
Datorită modului lor de confecţionare al
icoanelor pe sticlă, numele acestor icoane ar trebui să fie mai degrabă
"sub" decât "pe" sticlă.
De fapt, pictorul desena şi colora icoana pe
ceea ce, ca rezultat final, ar fi fost partea din spate a sticlei (de obiciei
confecţionatǎ manual în mici sticlǎrii locale), în timp ce partea opusă, adică
cea expusă ochiului privitorului, juca rolul de ecran de protecţie pentru
pictură. Acest procedeu cuprindea desenarea contururilor în oglindă, astfel
încât, la întoarcerea sticlei pe cealaltă parte, imaginea să se prezinte
corect.
Alinare pentru cei în suferinţă
Primăria Sectorului 2 a colectat gratuit deșeuri de la populație
Marea Unire sărbătorită la Şcoala 56
Primăria Sectorului 2 se alătură sărbătoririi Centenarului Unirii Basarabiei cu România
Primăria Sectorului 2 pune la dispoziţia părinţilor spaţii pentru siguranţa copiilor